A tömegszállásnak beillő harmadosztályon és az ülőkocsis negyedosztályon eltöltött éjszakák után egy szakaszra befizettük magunkat a felhőtlen kényelmet ígérő kupéba. A transzszibériai expressz másodosztálya fölött már csak a luxusvagon található, ezért méltán reméltük, hogy minőségi különbséget kapunk a pénzünkért. Nem kaptunk.

A harmadosztályú platzkartos vagont bemutató videóra sok olvasónk jelezte, hogy ők bizony fel nem ülnének egy ilyen kocsira, inkább fizetnének többet egy kényelmes kupéért. A másodosztály ugyanis nem egybenyitott hálókocsi, hanem négyágyas fülkékre osztott vagon, ahol az utasnak sokkal nagyobb privát tere van, elzárva a többiektől.

Ennek persze megvan az ára is, a jegy egy másodosztályú kupéba 2-3-szor drágább egy platzkartos jegynél. Ezért az utas joggal vár magasabb kényelmet, több teret, tisztaságot. Természetesen tudjuk, hogy az orosz vonatok nagyon különbözőek, és minél újabbak, annál jobbak: mi is utaztunk olyan negyedosztályú kocsin, amelyben tévé volt és bársonyülés. De a tény, hogy egyetlen befizetett kupénk ilyen szutyokra sikeredett, sokat árul el az orosz vasútról. Hogy ne kelljen nagyon magyarázni, most is videón mutatjuk meg, milyen belülről a piszokdrága másodosztály, és hogy miért maradunk ezentúl mégis az olcsó harmadosztályú marhavagonoknál.